Sex-dietten

0

Av: Solveig Haga Staurland

Sommeren nærmer seg, og mange trener og justerer kostholdet for å bli klar for strandsesongen. Har du et par kilo som du gjerne skulle vært kvitt og har allerede sultet deg på lav-fett-diett, prøvd Grete Roede, Atkins, løping og akupunktur, men til ingen hell? Hva med å miste kjærlighetshåndtakene med en sex-diett?

Sex-dietten har åpenlyse fordeler, og burde appellere til både menn og kvinner: den går ut på å bruke seksuelle aktiviteter for å gå ned i vekt. Så lenge du har en partner å ha sex med, er ikke dietten så veldig kravstor heller. Den sier at du bør ha sex tre til fem ganger i uken og minst én gang eller mer i helgen. Kombinert med et «seksuelt» kosthold er det garantert at du vil merke forbedringer snart. Det er et faktum at de som har mye sex nyter fordeler som et sunt hjerte, sterkt immunforsvar, mindre depresjoner og vekttap.

Dietten fokuserer på sunn mat og gode spisevaner. Den begrenser noen matvarer, som brød og pasta, og inkludert noen matvarer som er kjent for å øke sexlysten, som mørk sjokolade og rødvin. De elskende oppfordres til å nyte maten på samme måte som du vil nyte sex i den mer aktive delen av dietten. Mat bør spises i en rolig og innbydende atmosfære og tygges sakte. Kvinner bør slikke leppene sensuelt etter hver bit. Forfatteren av boken: «The Ultimate Sex Diet» sier at du bør elske med maten som om det var den første gangen du smakte den. Porsjonen i hvert måltid skal kun være store nok til å tilfredsstille deg, for å være stappmett er ikke særlig sexy.

Resultatene du får av denne dietten bygger trolig på at et sunt sexliv reduserer stress, frigir lykkestoffer og øker kroppsbevisstheten. De fleste mennesker spiser mer mat når de stresser, og folk spiser også mer når de er ensomme. Mennesker som er involvert i kjærlige, seksuelle relasjoner føler seg ofte mindre ensomme. Jevnlig fysisk kroppskontakt er positivt for helsen. Jo mer sex du har, desto mer endorfiner frigjøres og de er som kjent hjernens feel-good-kjemikalier. Du slår slik to fluer i en smekk – du føler deg lykkeligere når du har mer sex og du går også lettere ned i vekt. Du får ikke like lyst på andre ting som fører til utskillelse av serotonin og endorfiner, som sukker og karbohydrater, når du allerede er tilfredsstilt.

Glem heller ikke de andre fordelene med å «gå på» denne dietten. Flere studier hevder at sex to ganger i uken er en effektiv kur mot forkjølelse. Grunnen er at kroppen får E-vitaminer og IgA, som får immunforsvaret til å fungere skikkelig. Når du har kroppskontakt, frigjøres også kose-hormonet oxytocin. Det demper stresshormonet kortisol og senker blodtrykket, lindrer smerte og hjelper kroppen å bli frisk hvis du allerede er syk. Det kan faktisk gjøre risikoen for hjerte- og karsykdommer mindre.

Sex kan regnes som en form for trening, og siden det er gratis og i tillegg gir så mye moro, kan det være den ultimate treningsformen for deg. Du blir trolig ikke like fort lei sex som du kan bli av løping eller å dra på treningssenteret. Selv om du ikke har ekstremt akrobatisk sex, får du fort opp pulsen ved å få orgasme, og øker du de fysiske aktivitetene under sexakten med for eksempel mer krevende stillinger, øker jo også gevinsten.

Nyere forskning viser at trening i korte perioder i løpet av dagen kan være like effektivt som 30 til 40 minutter i en sammenhengende økt. I gjennomsnitt forbrenner sex 150-250 kalorier per halvtime. Har du sex tre ganger i uka, forbrenner du rundt 7 500 kalorier i løpet av et år. Det tilsvarer tolv mil med jogging. Sex eller løping? Lett valg, spør du meg.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here