Tamt, men vakkert fra von Trier

3

Film: Melancholia
Regi:
Lars Von Trier
Skuespillere:
Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård
Land/lengde/år:
DAN/2 t. og 15 min./2011
Anmeldt av:
Kristoffer Dahl

Karakter: C

Prologen i Melancholia er en trollbindende affære. Smellvakre, halvsurrealistiske bilder i ultrasakte film som gjør at du glemmer å blunke, setter standaren for den dystre stemningen som regjerer i resten av filmen. Vi ser en planet som er på vei mot jorden, akkompagnert av skjebnesvangre klassiske toner. Dommedag er nær.

Samtidig er dette Justines (Kirsten Dunst) bryllupsdag. Bryllupsmiddagen foregår på det enorme godset til søsteren (Charlotte Gainsbourg) og hennes mann (Kiefer Sutherland). Her er familie og venner samlet, og selv om det på utsiden virker som alt er i skjønneste orden, finner vi raskt ut at ting ikke er helt som det skal være på en gledesdag som denne. Justine viser gradvis sitt ustabile indre, noe som etter hvert smitter over på de andre, og som unektelig er knyttet sammen med den overstående trusselen om verdens undergang.

Vi får altså servert mye grining og dystre og apatiske miner, men ikke så mye substans. Jeg sliter litt med å finne spenningen og dynamikken både mellom de ulike karakterene, og i hodet på hver enkelt. Det blir på en måte litt for lettfordøyelig til å være en von Trier-film. Etter hans dystre og til tider kvalmende Antichrist blir Melancholia litt for tam og ukontroversiell. Det er litt fælt å måtte si det, men et savn etter et mer grotesk og ufordøyelig uttrykk og tematikk er absolutt tilstede.

Til tross for dette, det er mye positivt med Melancholia. Skuespillerne gjør jobben sin og vel så det. Fotoarbeidet er strålende. Både kamera og fokus har et ustødig uttrykk som passer godt til sinnstemningen som råder blant karakterene, mens de venter på verdens undergang. Filmen har også en underliggende nerve som når sitt klimaks på slutten, i et imponerende øyeblikk som vil få deg til å måpe av ærefrykt og beundring.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here