Anbefaler studentliv i båt

Et dyrt boligmarked, sommerferie og påfølgende praksisperiode var nok til å ta avgjørelsen om å bytte ut leiligheten med båt. Den avgjørelsen har de to vernepleier-studentene og venninnene aldri angret på.

Av: Eirik Ravnestad Eikefet (tekst & reporter), Pål Karstensen (stilsfoto) & Ole-André Lamandokk (foto/redigering)

Se bildeserie fra båten i bunnen av saken

Anita Ulgenes og Sara Vikse Soltvedt studerer vernepleie ved Diakonhjemmet høgskole i Sandnes. Da de to studentene var ferdige med det andre året av studiet sitt hadde de et par valg. De skulle være borte fra Sandnes hele sommeren, og de skulle ut i praksis i henholdsvis Stord og Haugesund ved semesterstart. Det betydde at det ville gå et halvt år fra de reiste hjem, til de var tilbake igjen i Sandnes.

Med høye leiepriser og et vanskelig boligmarked ville de helst unngå å måtte betale for en leilighet som ville stå ubrukt i 6 måneder. De var heller ikke særlig lystne på å flytte alt hjem, for så å måtte finne et nytt sted å bo midt i semesteret. Løsningen ble å flytte i båt, noe ingen av dem har angret på siden.

Ville prøve noe nytt
Anita Ulgenes eier båten sammen med samboeren sin. Da hun måtte bestemme seg for hva hun skulle gjøre ved slutten av semesteret, tenkte hun at det kunne være like greit å utnytte noe hun allerede eide.

– Det er mye billigere å bo i båt enn å leie leilighet. Når jeg likevel eide båten sammen med samboeren min, tenkte jeg det kunne være greit å prøve noe nytt. Jeg er vant til å tilbringe somrene ute i skjærgården, og trives godt ved sjøen, så dette var noe jeg hadde veldig lyst til. Jeg spurte Sara om hun var interessert i å prøve det. Hun hadde ingen erfaring med båt eller havet fra før av, så vi var veldig spente på hvordan det ville gå, men det har gått helt strålende, sier Ulgenes og smiler.

Jeg var litt skeptisk da Anita først fortalte meg om planene hennes, men det har egentlig gått over all forventning. Det er mye kjekkere å bo i båt enn det er å bo i leilighet. – Sara Vikse Soltvedt, student ved Diakonhjemmet.

Vil fortsette å bo i båt
De to venninnene går i samme klasse, og ble kjent under det første året ved Diakonhjemmet høgskole. De forteller at det er veldig intimt å bo sammen i båt, og at det kan være litt trangt til tider. Det har likevel ikke vært noen hindring for dem, og de storkoser seg sammen

-Det går veldig fint å bo så intimt sammen, det er bare koselig. Jeg var litt skeptisk da Anita først fortalte meg om planene hennes, men det har egentlig gått over all forventning. Det er mye kjekkere å bo i båt enn det er å bo i leilighet. Jeg håper å kunne fortsette å med det etter at jeg er ferdig med bachelorgraden min, men Anita skal jo hjem til samboeren sin, så da må jeg kjøpe meg min egen. Jeg har allerede begynt å undersøke pris og utvalg på internett, og har store planer om å få det til, sier Vikse Soltvedt.

Ugle skremmer måkene bort
Jentene har ikke opplevd store problemer siden de flyttet inn i november i fjor. Foruten frosne rør, og et defekt toalett har det meste gått knirkefritt. De har hatt det godt og varmt inne, selv om vinteren var kald utenfor kalesjene. Til å begynne med var studentene plaget med måker som underholdt hverandre med å drite ned båten etter tur, men det problemet fant de en løsning på rimelig kjapt.

-Det er noen som liker å mate endene ved brygga om morgenen, og da kommer jo selvsagt også måkene til. Etter måltidet likte måkene godt å bæsje på båten vår, og det syntes vi ikke var noe særlig. Men, det ordnet seg etter at en venn tipset oss om at måker er redd for ugler. Vi tenkte at det ikke kunne skade å forsøke, og skaffet oss en falsk ugle som vi monterte fremme på båten. Helt siden ugla kom opp har måkene holdt god avstand, sier Ulgenes.

Jeg hadde et lite uhell en gang jeg skulle gå ut av båten. Da snubla jeg i en fortøyning og datt i sjøen. Det gikk veldig fint, og jeg kom meg opp fra vannet veldig kjapt. Det var verken varmt eller rent, så det var ikke noe særlig fristende med en svømmetur. – Sara Vikse Soltvedt, student ved Diakonhjemmet.

Klarer seg uten redningsvest
Mange studenter har sikkert vært på tur med danskebåten, Kiel-ferja, englandsbåten eller andre båter, og forbinder kanskje sjøen med høye bølger, oppkast og sjøsyke. Det har ikke jentene merket noe til, for det har stort sett vært veldig stille sjø inne i havna. Ulgenes husker kun to episoder da det stormet som verst at hun hadde problemer med å sove. Ellers har det meste gått greit, og jentene har greid seg uten å bruke redningsvest, selv om den fort kunne ha kommet godt med én gang.

-Jeg hadde et lite uhell en gang jeg skulle gå ut av båten. Da snubla jeg i en fortøyning og datt i sjøen. Det gikk veldig fint, og jeg kom meg opp fra vannet veldig kjapt. Det var verken varmt eller rent, så det var ikke noe særlig fristende med en svømmetur, sier Vikse Soltvedt og ler.

Sparer mye penger
Uten mulighet til å bo hjemme hos mor og far, eller i en rimelig studentbolig er det mye penger å spare på å bo i båt. Det å kjøpe sin egen båt er selvsagt en investering, men det er langt fra like dyrt som å kjøpe en leilighet. Dersom du er glad i sjøen og vil unngå å bruke store summer på å leie et sted å bo, anbefaler jentene deg til å bli skipper i ditt eget hus. De tror ikke at du kommer til å angre.

– Båtplassen er rimelig, det varierer etter hvor stor båt du har og fra sesong til sesong. Om sommeren er det døgnleie, men resten av året er det fast avtalepris. Båtlivet er et bekymringsfritt liv, sier Ulgenes.

– Jeg sparer mye penger på dette. Vi betaler 1 500 kroner for strøm hver måned, og 1 000 kroner for havneleie. Det blir bare litt over tusenlappen hver når vi deler det på to. Da trenger vi ikke å ha en ekstrajobb ved siden av studiene, sier Vikse Soltvedt.

Jeg ble veldig positivt overrasket over at det faktisk er flere som gjør det samme, og at vi har andre vi kan gå på besøk til og snakke med. Båtlivet er absolutt å anbefale. – Sara Vikse Soltvedt, student ved Diakonhjemmet.

Ble positivt overrasket
Selv om de bor i båt, lever ikke jentene primitivt. De har alt det de ellers ville ha hatt i en landlig leilighet, både kjøkken, bad, internett og fjernsyn. Studentene forteller at båtlivet er svært sosialt, og at det også er flere studenter som har gjort som dem.

– Naboen vår studerer på sykepleien ved UiS (Universitetet i Stavanger journ. anm.), og det er flere andre studenter som bor i båtene rundt oss. Jeg ble veldig positivt overrasket over at det faktisk er flere som gjør det samme, og at vi har andre vi kan gå på besøk til og snakke med. Det hadde jeg ikke forventet på forhånd. Båtlivet er absolutt å anbefale, spesielt for studenter ved Diakonhjemmet. Det er et billig alternativ og det ligger nær både skolen, sentrum, bussen og toget. Det er veldig greit, sier Vikse Soltvedt smiler.