Unngår skippertak på Hawaii

0

Norske Hawaii-studenter er svært fornøyde med eksamensformen på Hawaii, og ønsker en tilsvarende situasjon på norske universiteter og høyskoler.

Av: Stephen Olsen (tekst & foto)

ØNSKER JEVNERE FORDELING: De norske studentene i Hawaii ønsker en evalueringsform som ikke baserer et helt årsstudium eller semester på én avsluttende eksamen. Lillian Bergheim (t.v.) og Silje Storaker (t.h.) kan gjerne tenke seg noe som ligner litt mer på det amerikanske.

– Skulle jeg valgt mellom evalueringsformen i Norge og det vi har her i Hawaii ville jeg lett byttet til den amerikanske, sier Lillian Bergheim (24).

De norske studentene SmiS møter på Hawaii, er klare på hva de foretrekker av Norge og den amerikanske delstaten. Konklusjonen er at flere tellende innleveringer i uken oppfordrer alle studenter til å jobbe jevnt hele semesteret.

– Mindre stressende
Jentene fastslår at dagsformen har alt å si på eksamen hjemme i Norge.

– Når du kontinuerlig har innleveringer og quiz så må du lese. Karakterer opparbeides basert på ukentlig prestasjon, forklarer Silje Storaker (24).

– Du kan fortsatt stå selv om du har en dårlig dag på eksamen her. Eksamen teller kanskje bare en fjerdedel av karakteren. Så selv om du bommer på én oppgave, kan det likevel gå bra, utdyper Bergheim.

Du kan fortsatt stå selv om du har en dårlig dag på eksamen her. Eksamen teller kanskje bare en fjerdedel av karakteren. – Lillian Bergheim, Hawaii-student.

Skippertak
Derfor mener de at det norske systemet på et vis oppmuntrer til skippertak. Det amerikanske skolesystemet bidrar til jevn og fordelt belastning. Verken semesteret eller studieåret er basert på prestasjonen den ene dagen.

– Da er du mindre stresset til eksamen også. I seg selv gir dette rom for enda bedre prestasjon på selve eksamensdagen, sier Storaker.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here