Kuren mot stress

0

Tankekaos, prestasjonsangst og tidsklemme. Kjenner du deg igjen? Trivselsagentene gir råd og vink til studenter som er i havsnød i eksamensstresset.

Av: Annbjørg Dalland & Roy Kenneth Sydnes Jacobsen (foto)

DET GÅR BRA: EMotivator Elisabeth Rasmussen råder studentene til å tenke positive tanker.

Elisabeth Rasmussen jobber som coach og motivator. Hun er gründeren bak coachingselskapet Trivselsagentene, og jobber også som motivator for studentene ved Norges Kreative Fagskole (NKF). Rasmussen har mer enn 250 samtaletimer med studenter bak seg. Hun bekymrer seg for en tendens hun har lagt merke til:
– Fra sykehuset meldes det at folk som blir utbrente bare blir yngre og yngre, sier hun.
Ifølge en undersøkelse gjort blant medlemmene i Danmarks største fagforbund Handels- og Kontorfunktionærenes Forbund (HK) er det de unge som er mest utbrente. Dette skriver de på sine hjemmesider. HK hadde i 2009 en stor undersøkelse blant sine medlemmer om psykiske arbeidsmiljø. Den viste at jo yngre du er, jo mer utbrent og trøtt føler du deg på jobb. Det var verst blant medlemmene som var mellom 20 og 29 år. 10 prosent av de spurte i undersøkelsen svarte at de var utbrente og stresset. Hvor utbrent en var sank med alderen og var minst blant medlemmene i alderen 50 til 59 år.

Frøken og mister flink
Rasmussen er utdannet coach, men ser også på seg selv som en motivator. Hun mener kravene studentene stiller til seg selv har økt de siste årene.
– Det er viktig å inspirere studenter. Det finnes mange frøken og mister «Flink» der ute som hele tiden ønsker å prestere bra på alle plattformer. Tiden strekker ikke til for dem, sier motivatoren.
Mye av det som går igjen hos studentene hun snakker med, er at de blir slitne av tankevirksomheten i hodet.
– Hvis tankene hele tiden strømmer rundt i hodet ditt uten å gi deg noen hvilepauser, stresser det deg, understreker hun.

SLAPP AV: Råd fra Trivselsagent Elisabeth Rasmussen. (Foto: Annbjørg Dalland)

Koble av
Rasmussen mener det er viktig å ha ro i hodet av og til. Dette gjelder spesielt før eksamenstiden, når stresset ofte øker enda mer. Når studentene kommer til henne, legger hun mye vekt på å finne ut hvordan hver enkelt kan oppnå denne roen.
– Når gjorde du sist noe du syntes var kjekt? Når lo du godt sist? spør hun alltid studentene.
Coachen understreker hvor viktig det er å koble av mellom slagene.
– Jeg vil anbefale studentene å ikke sitte med bøkene en hel dag. Koble av og gjør noe kjekt en gang om dagen. La hodet ditt få ro. Ta en kopp kaffe, ring en venn eller gjør noe du slapper av med. Slik får du hentet inn ny energi, og da vil du få mer ut av lesingen, mener Rasmussen.
For Rasmussen er fokus på positiv tenkning en viktig del av arbeidet. En god natts søvn er viktig. Rasmussen mener at dersom du legger deg med masse negative tanker i hodet, vil du ikke bli uthvilt på samme måte, og ikke ha nok energi.

– Tenk: det går bra!
Tenker du at noe ikke går bra før du begynner på det så går det som oftest dårlig. Rasmussen
tror det er slik med eksamen også. Derfor mener hun at prosessen med å legge vekk eller avfeie de negative tankene er lurt å gjøre før lesingen. Slik mener hun at det verste stresset mange kjenner på, kan unngås.
– Se for deg i ukene før du går opp til eksamen at det skal gå bra. Ikke bare se det for deg, men kjenn på følelsen av at det går bra. Fortell deg selv hver kveld at det vil gå fint. En viktig del av prosessen er å se for seg, og også føle på, hvordan du skal feire etter at du er ferdig med eksamen. Ta pauser og hent inn ny energi, fremhever hun.
Ifølge Rasmussen lever vi i et samfunn der vi alltid skal prestere:
– Vi tenker for mye på hva alle andre måtte mene. Du har et eget valg. Velg hvem du selv vil være, sier Trivselsagentene-gründeren.
Hun vil ikke si at presset på studentene er større enn for ti år siden, men poengterer at det er kommet flere plattformer, og at tiden ikke strekker til.

Åpner for det kreative

Rasmussen synes det er viktig at studenter åpner for å utfolde seg kreativt. Ved å gjøre noe kjekt vil de får mer energi og bedre utbytte av resten av arbeidet. For å prøve å gi et enkelt bilde av dette, forklarer hun hvordan vi og hjernen vår fungerer.
– Arbeidstiden vår er grovt sett delt i to. 80 prosent teknisk, 20 prosent sosialt og kreativt. Hjernen vår er jo også delt i to. Den høyre hjernehalvdelen bearbeider det kreative, men den bruker vi bare 20 prosent. Den venstre halvdelen er den tekniske, og den bruker vi omtrent 80 prosent. Det er den høyre hjernehalvdelen vi bruker for å reflektere og for å se det store bildet i det vi gjør. Når det kommer til lesing og eksamenspugging er det den tekniske faktadelen av hjernen vi bruker, utdyper hun.
Hun legger til at eksamensdagen spesielt krever bruk av den høyre delen.
– På eksamen må du tenke selv, få en idé og jobbe kreativt. Da har du stor bruk for den høyre hjernehalvdelen. Derfor må vi trene opp den siden mer i hverdagen, og åpne for mer kreativitet, mener Rasmussen.

 

 

Tips for å stresse mindre

• Bli deg bevisst dine egne tanker.
• Kom inn i en positiv rytme.
• Ta deg jevnlige turer uten musikk på øret. Reflekter over egne tanker.
• Strukturer dagen din. Sett små og store mål for dagen.
• Skryt av deg selv.
• Ta pauser i studiehverdagen, og finn på noe kjekt.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here