Sukkersøt eksamenstid

0



Av: Martin Arneberg og Espen Mills (foto)

Den som spiser pølsemat og kjøttmat hele dagen, han blir så doven og så lat at han kanskje gjør det dårlig på eksamen.

Når eksamensmørket senker seg over stressede studentsjeler, kan det være lett å ty til søtsaker. Studentene Silje Pettersen og Ane Hole forteller at spisevanene deres endrer seg litt når det blir lange lesedager på skolen.

– Da går det som regel mye penger på mat, og det blir ofte til at jeg kjøper en brus til, forteller Pettersen.
Ane Hole er enig.

– Det blir ikke mye planlegging på forhånd, så det meste av maten blir kjøpt i kantina, sier hun.

– Og når sjokoladen ligger så fint på hylla er det lett å ta med en av dem også, legger Pettersen til.

Mange av studentene SmiS har snakket med forteller at de prøver å spise som normalt, selv om det er eksamenstid. Endre Lund er en av dem.

– Jeg prøver å spise til faste tider, og like sunt som alltid. Godteri er ikke prioritert, sier han.

Fiber og kalorier
Men den som spiser gulrøtter, knekkebrød og peppernøtter, tyttebær og bjørnebær og kålrot og persille, gjør det kanskje bedre. Professor i mat og ernæringsvitenskap, Wenche Frølich, er i alle fall klar på at det finnes et sunnere alternativ enn sukkerholdige matvarer.

– Ja, jeg ville heller tatt med noen epler og gulrøtter, som inneholder mer fiber. Fiber gjør nemlig at blodsukkeret holder seg jevnt. Søtsaker sender blodsukkeret fort opp og fort ned igjen, og gjør deg mindre opplagt, forteller hun.

Det viktigste tipset Frølich kan komme med er ikke overraskende å holde de gode spisevanene gjennom hele året.

– Er man bevisst på å lære seg til å tenke mer på hva man spiser, og samtidig prioritere litt mosjon, er det også plass til litt usunne ting innimellom. En annen viktig ting er frokosten. Når man våkner har kroppen fastet i åtte timer, og ønsker derfor karbohydrater. Da er det viktig å få i seg noe grovt brød, yoghurt eller liknende, sier hun.

Frisk satsing
Ved UiS er det muligheter for å velge sunt. LU-kantina har innført et fiskeprogram med tre fiskeretter hver dag for å tilby studentene et sunnere alternativ. Kantinene til SiS har også flere tilbud for de som ønsker å velge en sunnere lunsj. Kantinene har salatbar, og for ett års tid siden innførte de også ekte grovbrød til bagettene sine. Daglig leder Arve Kristiansen forteller at det viktigste er å ha et bredt tilbud.

– Vi synes det er viktig å ha nok frukt inne, og at det er valgmulighet i brødsortimentet. Da kan folk velge om de vil ha grovt eller fint. Vi skal ha et bredt sortiment tilgjengelig og så får studentene velge selv, sier han. Studentenes sunnhetssatsing mener han varierer mer.

– Noen virker som de ikke bryr seg om det, mens andre er veldig bevisste. Hos andre kan det variere litt over tid, at de er inne i en periode hvor de skal tenke litt på vekt eller komme seg i form. Og da går det mer i salatbaren enn det ellers gjør, forteller Kristiansen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.