Filmanmeldelse: “Darkest hour”

Darkest Hour er en film som forteller oss historien om nettopp en av historiens mørkeste stunder. Hitlers Nazi-Tyskland er på full fremmarsj i Vest-Europa, og hans blitz-krig taktikk har tatt Stormaktene Frankrike og Storbritannia helt på senga. Håpet om motstand er borte, men i alt dette mørket er det derimot noe som ulmer, nemlig sigargloen til Winston Churchill.

Filmen er satt til begynnelsen på den andre verdenskrig, men er på ingen måte en actionfilm. Dette er en historisk dramafilm. Filmen tar nemlig for seg hvordan Churchill blir satt inn som statsminister i et Storbritannia i krise og krig, og alle utfordringer og motgang han møter der. Winston Churchill spilles av Gary Oldman, og hans fremføring av rollen i denne filmen er helt fremragende. Oldman viser igjen at han gjerne er en av filmbransjens største talenter.

Churchill fremstilles i filmen som en blanding av en snobbete aristokrat, og en barmhjertig bamse. Det finnes bare en håndfull personer som Churchill opp gjennom historien, og filmen er en verdig hyllest til mannen. Vi får også se litt av karakterene rundt Churchill som gjerne kommer i skyggen av hans storhet. Vi blir til en viss grad kjent med hans kone og familie. Personen vi derimot blir enda bedre kjent med er hans skribent, som er med å skrive ned flere av hans berømte taler.

Enkelte scener i filmen er derimot også veldig «innøvd» for å si det litt flåsete, spesielt i en t-banescene hvor de forskjellige karakterenes replikker kommer i en veldig formelig takt. Dette er nok selvfølgelig for å bygge opp om stemningen i filmen, og det når fram til seerne til en viss grad.

Et gjennomgående tema i filmen er nettopp dette med å ikke gi opp, men å kjempe for rettferd. Selv om alt og alle står imot deg. Da store deler av regjeringen i Storbritannia ville mekle om fred med Hitler, var Churchill der med det britiske folket i ryggen. Og som Churchill sa det «We will never surrender!».

Terningkast: 4

Posted in Filmanmeldelser, Kultur and tagged , , .