Konsertanmeldelse: Kurt er langt fra grusom

Det er få som kan få DNB arena til å virke koselig, Kurt er én av dem.

4.500 møtte opp for å se den årlige julekonserten til Kurt Nilsen, og jeg tør vedde på at flertallet har sett den før. Det er tydeligvis ikke et problem at konserten er så og si den samme hvert år, for det har blitt en tradisjon. Det er litt som med ”Tre nøtter til Askepott” på julaften. Det er ikke nødvendigvis på grunn av kvaliteten på filmen at man ser den hvert år, men fordi det er en tradisjon.

Kurt starter hele kvelden med ”Have Yourself a Merry Little Christmas”, og Stavanger er i julestemning fra første tone. Når ”Gje meg handa di ven” begynner, er det få som ikke synger med. Det er tydelig at det er de norske sangene som treffer best. Det er her Kurt virkelig får vist hva han er god for. En liten applaus fortjener også orkesteret, som hever hele konserten til et nytt nivå.

Et fint innslag er Christel Alsos’ opptreden, som gir konserten mer bredde da den tilføyer noe litt annerledes. Den sårbare stemmen hennes i en nordnorsk julesalme gir gåsehud til selv bakerste rad, og kombinasjonen Christel og Kurt løfter selv en litt kjedelig sang til et helt annet nivå.

Kurt suser gjennom sangene og stopper bare for et par vitser innimellom. De halvdårlige vitsene reddes av den store sjarmen og det brede smilet. Han løfter enhver julesang han synger, men hans personlige favoritt, ”Auld Lang Syne”, som for så vidt er en nyttårssang, blir helt magisk. Kombinert med den kraftfulle, men samtidig ydmyke stemmen hans er det få ting som er bedre. Allikevel er folkefavoritten nødt til å være ”Himmel på jord”, i hvert fall etter responsen å dømme. Flere hundre mobiltelefoner lyser og plutselig er det slik som tittelen tilsier.

Som nevnt er det ikke noe problem at hele konserten er like forutsigbar som at Askepott gifter seg med prinsen, hvert år. Den er så nydelig gjennomført og selger så bra uansett, så hvorfor endre noe? Allikevel blir det litt for stort. En slik type konsert ville gjort det bedre på en mindre arena hvor det er mulighet for mer kontakt mellom artist og publikum.

Terningkast 5

Posted in Konsertanmeldelser, Kultur and tagged , , .