Filmanmeldelse: Den 12. mann

Den 12. Man er en film om overlevelse mot alle odds. Den forteller den utrolige historien om Jan Baalsruds flukt fra Nazistene gjennom det kalde Nord-Norge, og hjelpen han fikk på veien.

Filmen starter rett på sak, og foruten noen tilbakeblikk og drømmesekvenser så er flukten på gang gjennom nesten hele filmen. Forhistorien til Jan Baalsrud og hans medsabotører kommer gradvis frem i filmen ved hjelp av de forannevnte tilbakeblikka, og du får på den måten vite litt mer av historien.

Filmen er basert på faktiske hendelser, og vi vet jo således at Jan Baalsrud derfor overlever. Flukten, og derav filmen blir ikke noe mindre spennende av den grunn. Jan Baalsrud spilles av Thomas Gullestad, og han utfører rollen som en utslitt og «på rømmen» sabotør på en god måte. Gullestad klarer til en viss grad å overføre noe av kulden og slitet gjennom lerretet og ut til seerne. Det er også forfriskende å se en norsk film uten Aksel Hennie eller Kristoffer Joner i hovedrollene.

Nazistene i filmen er de samme gamle kjeltringene vi kjenner igjen fra nesten samtlige filmer om krigen. Antagonisten Kurt Stage som spilles av Jonathan Rhys Meyers er lederen for Nazistene i filmen. Kurt Stage fremstilles som den klassiske Gestapo offiseren, som er både ambisiøs og hensynsløs, og Meyers gjør således en god figur.

Filmen kan også sies å være en norsk naturreklame, hvor den viser den nordnorske naturen og nordlys med all sin prakt. Og det er en sann fryd å se på de enkelte naturscenene. Filmen er også en hyllest til alle som hjalp Jan Baalsrud på sin flykt. Disse hjelperne ofret gjerne sine egne, så vel som sine familiers liv ved å hjelpe den etterlyste sabotøren. Jan Baalsrud pleide selv å si at det var nettopp disse hjelperne som var de sanne heltene i denne historien.

Dette er en god norsk film som forteller historien om en sann norsk helt. Det vil nok være vanskelig for de fleste å sette seg inn i hvor utrolig historien faktisk er, og det pågangsmotet og viljestyrken Jan Baalsrud må ha hatt for å overleve sin flykt. Er du interessert i norsk historie og krigstiden, så er dette en film du absolutt bør få med deg.

Terningkast 4

Posted in Filmanmeldelser, Kultur and tagged , , .