Filmanmeldelse: The last Jedi

Star Wars episode 8: the last jedi er en av årets mest forventningsfulle og etterlengtede filmer. Det har gått to år siden «The Force Awakens», og alle håper at denne filmen kan svare på de mange spørsmålene som kom i etterkant. Handlingen er satt til rett etter forrige film, så det kan være lurt å få en oppfriskning på den før dere setter dere i kinosetet.

Jeg kan med en gang skrive at dette er en meget god film, og passer fint inn i Star Wars sagaen. Den treffer alle de velkjente Star Wars notene, uten å være for lik de forrige filmene. Episode 7 har blitt kalt en plagiat av episode 4, og det finnes riktignok likheter mellom the Last Jedi og episode 5 «the Empire strikes back» fra 1980. Tonen i begge disse filmene er til dyster, og opprørerne er stadig på bakbena.

Skuespillerne gjør en solid jobb som forventet, og det er Mark Hamill som Luke Skywalker og Adam Driver som Kylo Ren som skinner mest. Den indre konflikten i dem begge gir filmen en emosjonell tyngde, uten at bikker over i det dramatiske. Samtidig er det flere øyeblikk fylt med humor og positivitet som gjorde at jeg lo og koste meg.

Filmen er dog 2 timer og 30 minutter lang, og den lengste Star Wars filmen så langt. Det er visse sekvenser som føles unødvendig, og muligens lagt til bare for at alle skal ha «noe å gjøre». Hovedhandlingen holdt meg engasjert, men sidehandlingene føltes overflødig. Derimot om det er en følelse som sitter igjen etter å ha sett filmen, så er det at filmen tar overraskende vendinger, på godt og vondt. Den snur mange troper på hodet, og det er bra at regissør Rian Johnson tør å ta risikoer i en så etablert filmserie.

The Last Jedi er en underholdene film som vil tilfredsstille Star Wars-fansen sin hunger. Den svarer på mange spørsmål, men ikke på alle, og setter handlingen fint opp til siste episode i 2019. Spesialeffektene, musikken, skuespillerne og regien sitter som den skal, men noe av handlingen kan til tider føles som en avsporing. Alikevel en knakendes god film, som leverer. Og husk, may the Force be with you, always.

5/6

Posted in Filmanmeldelser, Kultur.