Døra inn til SiS-psykologene på Kitty Kiellands Hus på Universitetet i Stavanger

– Jeg tror kjæresten min er deprimert

I hvert magasin SmiS publiserer svarer SiS-psykologene spørsmålene to av spørsmålene som blir sendt inn.

I anledning verdensdagen for psykisk helse 2017, som er i dag, publiserer vi derfor spørsmålene vi fikk inn til forrige utgave av magasinet.

Har du noen spørsmål som du anonymt vil spørre SiS-psykologene om til neste magasin? Sendt ditt spørsmål inn til smis@smis.no.

Spørsmål:

Jeg sliter med søvnen min, det tar lang tid før jeg sovner. Når jeg ligger i senga er jeg redd for at det skal stå noen utenfor. En gang var jeg ganske sikker på at noen banket på ruta mi. Jeg får også følelsen av at det er andre her, eller at noen plutselig skal skrike inn i øret mitt. Det høres sikkert teit ut, men det er kjipt å ikke sovne før langt på natt. Jeg har tatt sovemedisin før, men de sluttet å funke. Er det noe annet jeg kan gjøre for å bli kvitt disse tankene om kvelden?
 – Mann, 24

Svar:

Dette hørtes veldig ubehagelig ut for deg, akkurat som om du ligger på vakt hele kvelden? Når vi mennesker er redde settes sinnet og kroppen vår i «beredskap» til å kunne flykte, eller kjempe. Disse mekanismene er forebyggende og skal hindre at vi blir overmannet eller ydmyket. Ganske lurt når det trengs, ganske slitsomt hvis beskyttelsessystemet ikke skrur seg av. I sterk beredskap kan sinnet «spille oss et puss»; for eksempel kan trærne i skogen minne om truende kjemper, eller en pinne på marken kan likne en slange. Slike overftolkninger kan mange kjenne seg igjen i. Jeg blir nysgjerrig på signalene fra kroppen din, som er såpass sterke: lurer på om du har opplevd noe skremmende, nylig eller for lenge siden? Eller ligger du og kverner på tanker/følelser som skaper angst og uro?  En stresset eller redd kropp trenger hjelp til å bli trygg, slik at den blir mottakelig for søvn. Hvis du er stresset vil gode avspenningsøvelser kunne hjelpe kroppen din å falle mer til ro. Meld deg på yoga, eller søk på nettet etter metoder for bedre avspenning. Kroppslig uro kan også omsettes i gode treningsøkter på dagtid- som kan gjøre deg mer mottakelig for søvn på kvelden. Summen av gode ting du gjør for deg selv på dagtid, vil etter hvert også gi bedre søvn. Men plagene dine er sterke og du har hatt de en god stund, alarmsystemet er kanskje på for en god grunn? Jeg anbefaler deg å søke profesjonell hjelp å finne mer ut av dette.

Spørsmål:

Jeg tror kjæresten min er deprimert. Han sier at han ikke føler seg deppa, men han fortalte at han sliter med skyldfølelse overfor meg, selv om han ikke gjør noe galt. Han har ganske kort lunte og tåler kritikk dårlig. Når vi har en helt vanlig diskusjon der vi er uenige, føler han at vi krangler. Han vet at han alltid kan snakke med meg og jeg støtter han så mye jeg kan, men jeg lurer på om jeg burde foreslå psykolog? Er redd for at han skal føle at jeg sykeliggjør han om jeg foreslår det. Han er oppegående og utad skulle man ikke tro at noe er galt, men det tærer jo på hans livskvalitet og til tider på forholdet vårt også. Er dette grunn nok til å gå til psykolog i det hele tatt? Tror du det kan hjelpe, eller vil det være bortkastet tid, og kanskje til og med gjøre vondt verre?
– Kvinne, 20

Svar:

Du kan ha rett i at kjæresten din er deprimert. Depresjon kan utarte seg på ulike måter for ulike personer. Mange har en forestilling om at man må være trist for å si at man er deprimert, men det er ikke tilfelle. Skyldfølelse og irritabilitet kan være del av symptomene, og kan oppleves slitsomt både for den det gjelder og for de rundt. Det kan bli vanskelig å være en god kjæreste, både for den som opplever dette og for den som skal være støttende. Uansett om han er deprimert eller ikke, vil han kunne ha nytte av å snakke med psykolog når han har det sånn som du beskriver. Da vil han f.eks. kunne jobbe med å få bedre selvfølelse, noe som kan gjøre ham mindre sårbar for kritikk og uenigheter. De aller fleste opplever at det hjelper, men det forutsetter at man er motivert for det selv. Hvis du foreslår det som en mulighet, vil han kanskje føle det også som kritikk. Det er derfor viktig at du får fram at det er fordi du bryr deg om ham – noe som er lett å forstå ut fra det du skriver her.

 

Posted in Magasin, Nyheter, Spalter and tagged , , , , .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *