Musikkspalten: Tenk om The Beatles hadde snapchat

Hvor hadde musikken vært i dag om vi ikke hadde sosiale medier? Bare gå gjennom telefonen din. Sjekk hvilke artister du følger på Facebook, Twitter, Instagram og Snapchat. Det vil selvfølgelig avhenge litt av dine interesser, men mange vil nok kjenne seg igjen i det å slenge en liten like på en artist sin profil på Facebook, eller følge deres liv hver dag gjennom Snapchat og Instagram. 

Tenk hvordan det var for både etablerte artister og nybegynnere før i tiden. Tenk om man kunne fulgt Paul McCartney, John Lennon, George Harrison og Ringo Starr på Snapchat? Det hadde jo vært en drøm gått i oppfyllelse for en tenåringsjente på 60-tallet – å få se hva sine store helter drev med hver dag. Det hadde kanskje også blitt delt noen bilder og videoer som ikke burde sett offentlighetens lys, eller? 

Måten artistene og plateselskapene kan kommunisere med fansen nå er uvurderlig. Mange artister er utrolig flinke til å dele livet sitt på sosiale medier, noe som gjør at mange føler en nærhet til artisten som man ikke hadde mulighet til før. De fleste velger nok med omhu hva som deles, og noen styrer ikke kontoen sin selv engang, men det er en mektig kanal som både kan gjøre skade og styrke artistens posisjon. Dette er noe plateselskapene og managere vet godt. Ikke bare kan artistene dele sitt liv med fansen, men de kan vise frem ny musikk som er på vei og skape spenning, og man kan kle på seg et tilsendt antrekk fra en designer, eller drikker litt flaskevann fra en produsent som gledelig betaler for en liten Snap- eller Instagram-post. Hvordan hadde kontoene til The Beatles sett ut, mon tro? 

Ikke bare er det lettere med kommunikasjon mellom artister og fans, men måten ny musikk deles på og oppdages, kan ikke sammenlignes med hvordan det var før. Da løp håpefulle artister fra bar til bar, og butikk til butikk for å dele sin musikk i håp om at den ville spilles og oppdages. Nå kan man laste opp sangen på en delingsplattform og dele lenken med så mange man orker på ekstremt kort tid i alle mulige sosiale medier. Veien fra soverommet til platekontrakt kan være kort. Før sosiale medier hadde man e-post til å dele musikk, men effektiviteten av de to kan ikke sammenlignes. Så, i 2003, ble verden introdusert for ”MySpace”, som åpnet en ny verden for musikere og artister. Dette kan sies å være starten på det man ser i dag. Etterhvert kom Facebook, og så videre, og så videre – dere kjenner historien. Det har ballet på seg med informasjonskanaler.  

Om The Beatles hadde Snapchat eller Instagram, kan man spekulere i om de hadde blitt oppdaget tidligere? Kanskje vi hadde fått sett noen skandalebilder og videoer, og som kanskje hadde bidratt til at bandet hadde blitt oppløst tidligere? Snapchat-spøkelset kunne kanskje fått skylden istedenfor Yoko? Nei, man kan vel ikke gå så langt, men poenget er at det er fascinerende å tenke tilbake, og se hvor stor forskjell det er på dagens musikkverden og den som var på 60/70-tallet. Vi får se så mye av dagens artister. Konsertbilder og videoer er tilgjengelige kort tid etter artisten går av scenen, og noen festivaler har til og med live-dekning av opptredener. 

Litt av mystikken artister og band hadde før, har i dag forduftet – alt er på display. Noe av det som skapte et idol og et forbilde, var først og fremst deres ferdigheter eller utseende, men også deres mystiske tilstedeværelse i verden. Livene deres var så fjerne og lite tilgjengelige. Denne nysgjerrigheten finnes ikke lenger, for man har nesten tilgang til alt. Det fører kanskje til at man ikke danner seg en like stor fasinasjon for artisten eller bandet? Ikke bare det, men musikken er også mye mer tilgjengelig. Man har jo ”Belieberne”, men var det lettere før å la seg forelske og fascinere?  

Det kan diskuteres. Men det er nok mange som har store forbilder i dag. Vi kan ikke gjøre annet enn å følge lyrikken til Billene; ”Let it be”. Sosiale medier i musikkverden har kommet for å bli – for nå.  

 

 

 

 

Posted in Musikkspalten and tagged , , , .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *