Kingsman the golden circle filmanmeldelse film anmeldelse Colin Firth

Filmanmeldelse: Kongelig underholdning

Advarsel! Denne anmeldelsen vil ha milde spoilere.

Matthew Vaughn er tilbake i regissørsetet i oppfølgeren til overraskelseshiten fra 2014, Kingsman: the Secret Service. Med seg denne gangen har han kjente fjes fra den første filmen, samt en god del nye som bidrar til et fargerikt persongalleri. Det har resultert i en kjempeunderholdene film, spekket med action, komedie, og gladvold så det synger.

Humoristisk vri

Du trenger ikke å ha sett the Secret Service for å kose deg med the Golden Circle, men det skader heller ikke å ha sett den. Som en filmoppfølger har den en litt vanskeligere oppgave, siden det ikke holder å bare fortelle en opphavshistorie på ny. Handlingen må bygge videre på filmuniverset og karakterene må videreutvikles, noe filmen får til, stort sett. Mest fokus blir det på Kingsman-agenten Gary «Eggsy» Unwin så klart, og heldigvis har Taron Egerton nok karisma til å bære filmen på sine unge skuldre. Han får god støtte av Colin Firth, Mark Strong, Julianne Moore, Channing Tatum og Pedro Pascal. Noen av skuespillerne får mindre spilletid enn filmtrailerne tilsier, men det er god kjemi mellom dem og innslag av humor i dialogen.

I Golden Circle gir Vaughn oss et dypere innblikk i den hemmelig verdenen til Kingsman-agentene. Etter en heseblesende biljakt gjennom Londons gater skjer det noe katastrofalt med Kingsman-agentene som gjør at de må over Atlanteren til Kentucky for å få hjelp av sine frender Statesmen. Sammen må de stoppe en maktsyk narkobaronesse kalt Poppy, som er ute etter å verdensherredømme. Ikke noe nytt å melde der altså, men Moore klarer å gi skurkerollen en egen 50-talls husmor-vri som er både frisk og ondskapsfullt vridd.

Når ikke «wow»-høyden

Når det gjelder actionsekvenser kan regissør Vaughn virkelig dette med å skyte frenetiske og kinetiske scener som gjør at du føler du er midt oppi det. Kirkeslagsmålet fra eneren har blitt en milepæl i actionfilm-sammenheng, og du ser at noe av den samme kinematografien bli brukt her. Kaoset, volden og koreografien er på plass, men den når ikke helt den samme wow-høyden selv om de prøver hardt. Lokasjonene er derimot mer eksotiske i Golden Circle, og de nye våpnene er brutale og oppfinnsomme.

Om det er noe så trekker ned på filmen, så må det være lengden. Med en spilletid på 141 minutter, så blir den noe langtrukken mot slutten, og det føles som om den kunne blitt trimmet ned noe. Noen av side-karakterene føles litt overflødig, og mulig filmen hadde vært bedre om den hadde hatt bedre fokus på hovedhandlingen. Likevel er det imponerende at filmen holder koken så lenge den gjør, fordi det finnes mange gode actionscener.

Akkurat det man trenger

Alt i alt er Kingsman: the Golden Circle en verdig oppfølger som underholder og leverer. Musikken, skuespillet, og regien sitter som den skal, men har en del sidekarakterer som tar opp litt vel mye spilletid, og dermed blir filmen også noe oppblåst. Likevel er Golden Circle en film jeg vil varmt anbefale alle som likte Secret Service og for de som liker tegneserie, action og spion-filmer. Filmen er totalt urealistisk, latterlig absurd og hypervoldelig til tider, men noen ganger så er det den type film som du akkurat trenger.

Posted in Filmanmeldelser and tagged , , , , , , .